Een markies maken is ambachtelijk maat- en handwerk, legt Quint uit. Het is niet goedkoop, maar voor de tijd dat het aan de gevel hangt valt het best mee, meent hij. Pas nog kwam hij bij een klant die ruim een kwart eeuw eerder markiezen had aangeschaft. Het doek vergde inmiddels wel vervanging, maar het raamwerk hoefde alleen opgeschuurd en opnieuw geschilderd. “Met professionele verf van De Vos!” Kenmerkend voor de BAB-markies zijn volgens hem de zijplanken van dark meranti en een bovenplank van aluminium; een profiel dat Bleijenberg senior zelf ontwikkelde. Het profiel is extra diep zodat de markies er altijd goed onder past. Maar wie wil kan ook een meranti bovenplank kiezen.

Bij de productie van een markies komen nogal wat handelingen kijken, schetst Quint. “De latten van het raamwerk worden in de grondverf gezet, geschuurd en afgewerkt met stopverf. Dan worden het nog een keer in de grondverf gezet en geschuurd. De markies wordt dan in elkaar gezet en dan helemaal afgelakt.” Dat is in zijn uitleg allemaal nodig om te voorkomen dat het hout gaat rotten. De scharnieren zijn net als alle bevestigingsmaterialen van roestvast staal. Soms bestelt een klant koperen scharnieren. “Die geven extra cachet aan een markies,” vindt Quint, “maar goedkoop zijn ze niet.”

Van de massa moet BAB Zonwering het niet hebben, zegt Quint. Hij verheugt zich daarom over de vele particulieren en winkeliers die een markies willen. Dat is een typisch Nederlandse voorziening overigens, vertelt de markiezenmaker. Dat valt hem telkens weer op wanneer hij als ondernemer op een ander terrein elders in Europa vertoeft. “In Duitsland of Italië zijn er geen markiezen zoals wij die hebben. En dan hebben we ook nog drie modellen: de normale markies, het voorsprong- en het petmodel.” Voor wie daarover wil meepraten: de laatste variant komt wat hoger uit terwijl het voorsprongmodel wat verder naar voren steekt.

Afhankelijk van de maat zit een markies met drie of vier beugels aan de gevel vast en als die echt groot is met vijf. De poten zijn eveneens aan de gevel vastgemaakt. “Dan moet het wel heel raar lopen wil zo’n markies los komen,” denkt Quint. “Wat niet betekent dat je ‘em met een storm maar uit moet laten staan. Dan gaat het fout en dat gebeurt ook veel.” Nog zoiets: “Bijna altijd vragen klanten hoe ze het doek moeten schoonhouden maar het zijn er maar weinig die dat doen.” Veel werk is dat in zijn woorden niet; droog schoonborstelen en eventueel nog een keer naspoelen met schoon water en misschien even naborstelen.

En dan zijn er dus de pergola’s bij BAB Zonwering. Uitbouwen voor in de tuin in de vorm van hele moderne constructies uit aluminium profielen met in het dak lamellen die kunnen verschuiven en kantelen om meer of minder zon door te laten. Zo’n pergola wordt kant en klaar geleverd inclusief een afwateringssysteem en blijft het hele jaar buiten staan. “In de luxere varianten zitten in alle zijden screens die op en neer kunnen zodat de pergola helemaal is af te sluiten,” werft Quint. En luxe led strips zorgen voor verlichting op kleur. “Voor een pergola is over het algemeen geen bouwvergunning nodig,” weet de leverancier. “Het is een losstaande constructie, te vergelijken met bijvoorbeeld een schommel. En net als een schommel is die verankerd in de grond.”

Of hij van jongs af aan al markiezen wilde maken, vroegen wij van onze krant nog. “Als jonge jongen van veertien, vijftien jaar heb ik hier markiezen geschilderd, altijd gestaan maar daarna ging ik mijn eigen weg,” antwoordt Quint. Hij volgde een filmopleiding en ging naar de Fotovakschool. “Maar mijn vader werd ouder en ik dacht: het zou zonde zijn als dit bedrijf verloren zou gaan.” Bleijenberg senior bouwde BAB Zonwering op in 55 jaar met werkweken van zes dagen en werkdagen van twaalf uur. In de weinige vrije uren werd hij als amateurmuzikant bekend als ‘De Markies’.

Quint had aanvankelijk een productiebedrijf dat bedrijfsfilms maakte. Dat komt nu te vervallen omdat BAB nu teveel aandacht vergt. Wel blijft hij dit seizoen buitenlandse bruiloften filmen. “Dat is weekendwerk en daardoor makkelijker te combineren met de taken op de werkdagen.”

Voor BAB Zonwering bereidt hij een noviteit voor: een showroom om klanten te informeren over de markiezen, schermen, binnenhuisdecoratie, rolluiken, screens en pergola’s.