Scheveningen – De Nieuwe Parklaan is in 2015 grotendeels ingericht en geschikt gemaakt voor nieuwe, bredere trams. Het laatste stuk gebeurt in de tweede helft van 2016. Aannemer Van Gelder verzorgde veelal zelf het contact met de buurtbewoners. Onder andere met Agaath Reuchlin van de Nieuwe Badkapel. En dat ging goed.
Ronald van den Bout was namens Van Gelder omgevingsmanager. ‘Ons project bestond eigenlijk uit twee delen. We hebben de trambaan vernieuwd van Madurodam tot de Stevinstraat. Er komen nieuwe trams en op de oude sporen konden die het gewicht van de nieuwe trams niet dragen. We hebben toen ook meteen een goed fundament gelegd met keerwanden. Dat is zo gebeurd dat er ook geen wortels meer tussen kunnen groeien.
Het tweede deel was het riool dat verouderd was en vervangen moest worden. Dat is klaar, maar we zijn nog bezig met de huisaansluitingen.’
‘We zijn meteen in het begin met alle betrokkenen gaan praten. Wat kunt u van ons verwachten, wat kunnen wij van u verwachten en wat kunnen we voor u betekenen? Met die houding kom je heel ver. Maar we kregen iedere dag wel een melding uit de buurt.’
Agaath Reuchlin noemt de samenwerking “uitermate plezierig”: ‘We hebben in de kerk natuurlijk regelmatig verhuur ten behoeve van uitvoeringen, begrafenissen en bruiloften, los van de zondagse erediensten, en dan moet de kerk bereikbaar zijn. Het voortraject verliep wel stroef. Vanuit de gemeente was er telkens weer een andere coördinator en ik moest steeds hetzelfde verhaal vertellen. Het lag natuurlijk ook wel eens aan onszelf. Bij de kerk werken veel vrijwilligers en dan komt de post soms niet direct bij de goede persoon terecht. Maar de gemeente had wel wat eerder en duidelijker kunnen communiceren’
Ronald van den Bout: ‘Vanaf ons eerste overleg op het stadsdeelkantoor ging het goed. We waren heel direct tegen elkaar en wonden er geen doekjes om.
Vanuit de gemeente hadden we een goede toezichthouder/directievoerder. Agaath heeft een kerstborrel namens de Nieuwe Badkapel aangeboden voor iedereen van Van Gelder. Helaas konden we dat niet aannemen, want het werk móest op tijd af.’
Agaath Reuchlin: ‘De meeste mannen die hier aan het werk waren kenden de kerk van binnen natuurlijk niet. Daarom wilden we ze graag uitnodigen en ook om ze te bedanken voor alle medewerking.’
Van den Bout: ‘Maar we hebben alle mijlpalen gehaald! Van augustus tot december 2016 komen we nog even terug voor het laatste deel.’
Natuurlijk zijn er ook bijzondere omstandigheden geweest. Een ontvangst bij de Palestijnse ambassadeur bijvoorbeeld. Daar moest veel beveiliging bij en uiteraard moest de locatie goed bereikbaar zijn. En de Red Bull Knock Out-race. Daarvoor was de Nieuwe Parklaan aangewezen als calamiteitenroute. Van Gelder heeft daar misschien te weinig informatie over gezocht en de gemeente had zelf meer informatie kunnen bieden. Uiteindelijk hebben we het goed opgelost. Dag en nacht doorgewerkt om de route tijdig te verharden.’
Er waren ook leuke onverwachte zaken tijdens de werkzaamheden. Zo kwamen tegenover woonzorgcentrum Deo Gratias sporen van de Romeinen naar voren. Hier gaat de afdeling Archeologie van de gemeente mee aan de slag.
Het is een nieuwe ontwikkeling dat aannemersbedrijven zelf het contact met de omgeving onderhouden. Van den Bout: ‘In omgevingsmanagement loopt Van Gelder echt voorop. We hebben vijf omgevingsmanagers in het hele land. In Den Haag doen we onder andere het Mecklenburgplein, de Javastraat en de Koninginnegracht. De gemeente doet het voorwerk en op het moment dat wij aan de slag gaan informeren we iedereen over het wat, wanneer en hoe van ons werk. Het is de toekomst dat aannemers dit zelf doen. Wij zijn te gast in de buurt waar we werken, dat moeten we blijven bedenken. Omgevingsmanagement kost dan geen geld, maar bespaart juist.’
Van Gelder zette daarvoor een speciale app in. Die had al snel 400 aanmeldingen, meer dan er buurtbewoners zijn. Op de app is te zien wat er in het werk gebeurt, wanneer het inloopspreekuur is, laat foto’s zien, berichten en contactgegevens van het projectteam. Het is ook heel fijn dat er – mocht er iets onverwachts gebeuren – meteen een pushbericht naar alle gebruikers van de app wordt gestuurd. Snellere communicatie is er niet! ….
De bewoners voelden zich dus duidelijk betrokken. Van den Bout: ‘Sommige bewoners hielden ons wel héél nauwlettend in de gaten. Enkelen vonden het zelfs jammer dat we weggingen! We hebben van alles van ze gekregen: erwtensoep, kabeljauw… toen we eens om 10 uur ’s avonds nog bezig waren kwam iemand vragen: wat bent u aan het doen, moet u niet slapen?’
De Nieuwe Badkapel is blij met de herinrichting van de Nieuwe Parklaan door de gemeente. Agaath Reuchlin: ‘We hebben nu een prachtige nieuwe hoofdingang in het midden en betere voorzieningen voor gehandicapten, zoals eigen parkeerplaatsen. Ook de beplanting is aangepast en waar nodig vernieuwd.
Onze eigen renovatie was net klaar, maar de riolering was nog niet vernieuwd. Nu alles toch open lag, hebben we die meteen kunnen vervangen. Reuchlin is erg tevreden en geeft Van Gelder een dikke 8. “Bij vragen werd er snel een oplossing gezocht en uitgevoerd.”