Nelly leidt het verhuisproject vanuit Cardia, waar De Thuishaven en Duinrust onder vallen, en heeft ervoor gezorgd dat de verhuizing van alle Duinrustbewoners naar De Thuishaven in goede banen werd geleid. Nitaya coördineert de communicatie over de verbouwing van de nieuwe vleugel van De Thuishaven en de verhuizing van de bewoners van Duinrust. Bouwbedrijf Jongerius uit Kwintsheul neemt sinds 1 april vorig jaar de vleugel onder handen waar voorheen GGZ-instelling Parnassia in zat, en wat nu een verpleegafdeling is geworden voor 54 mensen met dementie of Alzheimer.

De woonkamers zijn vrij groot en huiselijk ingericht. “Dat is met opzet zo gedaan”, legt Nelly uit. Een groot deel van de tijd brengen de bewoners door in een gezamenlijke woonkamer. De woonkamer staat centraal in het concept ‘kleinschalig wonen’. Dit betekent dat bewoners in kleine woongroepen samenwonen. Met een team van medewerkers vormen ze een eigen huishouden waarin ze bijvoorbeeld samen koken, eten en activiteiten doen. Alle bewoners hebben een spiksplinternieuwe kamer met eigen sanitaire voorzieningen. De badkamer heeft een speciale wand die kan uitklappen waardoor bewoners eenvoudig geholpen kunnen worden met douchen. Ook is het hierdoor makkelijk toegankelijk voor rolstoelen en kan het personeel hierdoor goede hulp bieden.

Dementie en Alzheimer stellen eisen aan de veiligheid van de bewoners. De Thuishaven heeft de nieuwste technieken waaronder leefcirkels. Een leefcirkel is het gebied waartoe een bewoner toegang heeft. “Een polsbandje om de arm bepaalt welke deuren wel of niet open gaan.” Door deze technische voorzieningen wordt het verblijf in de nieuwe vleugel er voor iedereen aangenamer door, vinden Nelly en Nitaya. “Het systeem is zo fijnmazig dat het voor elke bewoner afzonderlijk kan worden ingesteld op wat iemand nog aankan.” Van een wandeling door de gang tot een bezoek aan de belevingstuin buiten. Die techniek is er niet alleen in de vorm van onzichtbare systemen. Het is er ook in de vorm van een bijna levensechte robotkat en robothond die het leven van de bewoners van De Thuishaven extra veraangenamen.

Een verhuizing kan nogal ingrijpend uitpakken voor mensen met een gevorderde leeftijd; zeker wanneer ze aan dementie of Alzheimer lijden. De verhuizing is gelukkig soepel verlopen, geeft Nelly aan: “De bewoners bleven er over het geheel genomen vrij rustig onder.” In het verhuisplan was veel aandacht voor de emoties die het vertrek naar een nieuwe plek voor de mensen afzonderlijk met zich mee kan brengen. Alle bewoners kregen een eigen verhuisplan waarin ze hun wensen kwijt konden en de gelegenheid hadden om aan te geven wat voor hen belangrijk was. Ook de familie werd bij de verhuizing betrokken. “Alle medewerkers van Duinrust zijn nu werkzaam in De Thuishaven zodat de bewoners geen vertrouwde gezichten hoeven te missen.”

Vier woonlagen telt de nieuwe vleugel van De Thuishaven. Voor de vormgeving gingen de ontwerpers te rade bij het panorama van Mesdag. De verdieping onder de begane grond is Het strand genoemd, de begane grond heet Boulevard, de eerste etage voert De Duinen als naam en de tweede etage is Het Oude Dorp. Nog meer Scheveningen komt  terug in het interieur en in de ‘belevingsnissen’ van de nieuwe vleugel. Dat zijn ruimten die bijvoorbeeld als een strandtent worden ingericht en waar bewoners kunnen samenkomen.

Het restaurant wordt eveneens aangepakt. Vanaf april kunnen bewoners in het vernieuwde restaurant gaan eten. “Maar ook mensen uit de wijk ontvangen we er heel graag,” zegt Nelly. ”Zowel om mee te eten als om mee te doen met de activiteiten,” vult Nitaya aan. De Thuishaven maakte daar eerder werk van en wil al die mogelijkheden na de verbouwing nog meer onder de aandacht van de wijk brengen. Voor het bereiden van de maaltijden  wordt een moderne keuken geïnstalleerd. Bijzondere aandacht is er ook voor het klimaat. Leidingen aan het plafond brengen zuurstofrijke warme of koelere lucht naar binnen. Zo is er altijd voldoende frisse lucht, een prettige temperatuur en is er geen directe tocht.

Wilt u meer informatie over De Thuishaven of een rondleiding door de vernieuwde vleugel? Neem dan contact opnemen met het Klantenbureau van Cardia via telefoonnummer: 070 – 8008 888 of e-mail: klantenbureau@cardia.nl.