Directeur Benno Tempel: “Fantastisch om te zien dat zoveel mensen al van de tentoonstelling genoten. Het is voor ons een kroon op de vele jaren aan voorbereiding die hieraan vooraf zijn gegaan.” Conservator Frouke van Dijke werkte bijna vijf jaar aan de tentoonstelling. Tijdens de voorbereidingen deed het museum bovendien nog een verrassende ontdekking. Restaurator Ruth Hoppe, die in aanloop naar de tentoonstelling het topstuk Blauweregen uit de eigen collectie grondig onderzocht en restaureerde, trof op een röntgenfoto een onderschildering van waterlelies aan. Het is een laatste puzzelstukje dat het kunsthistorisch onderzoek dat Van Dijke deed naar de publiekslieveling, compleet maakt. Evenals de Monet-tentoonstelling die het Kunstmuseum in 1952 organiseerde gaat Monet – Tuinen van verbeelding daarom niet alleen de boeken in als een ‘blockbuster’, maar markeert deze een belangrijk moment in de historie van het museum.

De tentoonstelling Monet – Tuinen van verbeelding wordt mede mogelijk gemaakt door de Turing Foundation, het Mondriaan Fonds en het Blockbusterfonds en is nog tot en met 2 februari 2020 te zien.