Voor wie geen idee heeft waar dit stukje over gaat: Yusta en Elit voerden namens het programma Baas van Morgen een dag de directie over het Kurhaus. Het programma is een initiatief van JINC Den Haag. De letters lijken een afkorting, maar het is gewoon een lekker klinkend woord dat niets betekent, legt projectmedewerker Jaïr Alberga uit. “Of het zou Jongeren in Corporate of Jongeren in Company moeten zijn.”

JINC is een landelijke organisatie doet het hele jaar door projecten voor kinderen en dan vooral voor kinderen met een sociaal-economische achterstand, zegt Jaïr. “Zo kunnen ze ontdekken wat er allemaal mogelijk is en welke kansen ze kunnen krijgen. We proberen een zo breed mogelijk beeld te schetsen van alle bedrijven en beroepen die er zijn.” Eén keer in het jaar pakt Jinc flink uit met Baas van Morgen. “In overleg met bijvoorbeeld het Kurhaus laten we kinderen een dagje de baas zijn van een bedrijf of een organisatie.”

Vandaag is het landelijk de zesde editie van Baas van Morgen en in Den Haag de vierde. Elk jaar wordt het weer wat groter, stelt Jaïr vast. “En elk jaar proberen we leerlingen bekende plekken in Den Haag te laten zien, zoals het Kurhaus.” Ze begonnen de dag met een ontbijt in het Cars Jeans Stadion en daarna ging iedereen op weg naar een directiestoel bij onder meer de brandweer, het ministerie van defensie en de Koninklijke Bibliotheek.

Of Yusta en Elit later graag in een hotel zouden werken?. Het lijkt Elit wel moeilijk. “Als je geen baas bent. Maar als je baas bent, zal het ook wel moeilijk zijn.” Want dat hadden de dagdirectrices al wel gezien: er is veel te doen in zo’n groot hotel. Of Roos op haar eerste dag niet verdwaalde, wilde Elit nog weten. “Ik ben niet verdwaald, maar ik vond het wel een beetje moeilijk. Het heeft wel eventjes gekost voor ik de weg wist. En dat heb ik geoefend door elke dag rondjes te lopen.”

Het Kurhaus doet vaker activiteiten met JINC zoals sollicitatietrainingen, zegt Roos. “We staan heel erg achter het initiatief.” Maar nog niet eerder maakte ze mee “dat twee stoere dames het roer overnemen”. Ze keken eerder vandaag rond in het restaurant en maakten in de keuken kennis met de ontbijtkok. Daarna ging het naar zalen waar evenementen plaats vinden. Tussendoor bestelden de dames ook koffie en zo meer voor hun gevolg en chocolademelk met slagroom voor zichzelf.

Gewerkt wordt er ook; met Roos brainstormen Yusta en Elit over hoe het Kurhaus zich op sociale media presenteert. Over wat er op een dag gebeurt en wat is daarvan leuk om aan de rest van de wereld te laten zien. Roos: “Oftewel: hoe trekken we nu mensen voor warme chocolademelk naar het Kurhaus. We zijn heel benieuwd hoe zij daarover denken.”

Ervaring met sociale media als Instagram, Snapchat en WhatsApp hebben de dames al wel. Met Roos gaan ze aan de slag met Facebook en Instagram en leren ze wat het Kurhaus daarmee doet en of dat doeltreffend genoeg is. Roos had het ze al aan het begin van de dag verteld: “Vandaag leren jullie van ons, maar wij kunnen ook van jullie leren.”